In de verbinding tussen de natuur en de mens en de veranderlijkheid van het leven vind ik vertrekpunten voor mijn werk. Water, rimpelingen op het oppervlak, de diepte eronder en de spiegeling hebben grote aantrekkingskracht op mij. Lichtval in de tuin, op bomen en in het bos inspireert me. Signalen worden ontvangen en omgezet in beelden. Het gaat dan vooral over dag en nacht, licht en donker, over tijd en handeling, over het vermoeden.
Daarbij bestaat traagheid naast drukte en beweging naast stilte.
In mijn werk is het waarnemen en de zintuiglijke beleving belangrijk en de vertaling hiervan naar beeld.
Betrokkenheid met de aarde en het bewustzijn van het moment zijn belangrijke elementen.
De bijzondere mogelijkheden van de grafiek leerde ik kennen toen ik mijn eerste ets maakte. Deze verwondering vormde de basis voor mijn studiekeuze om monumentale vormgeving aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Utrecht te gaan studeren. In het Grafisch Atelier in Amsterdam kon ik mijn kennis van de grafische kunsten in een professionele omgeving verder ontwikkelen en ik ontmoette er internationale kunstenaars. Inspirerende tentoonstellingen van actuele grafische kunst uit Polen stimuleerde mij mijn studie voort te zetten aan de Akademia Sztuk Pieknich in Warszawa. Met beperkte middelen wisten kunstenaars in het toenmalige Oostblokland op een buitengewone manier van hun creativiteit gebruik te maken, wat mij sterk aanmoedigde in mijn eigen zoektocht. Weer terug in Nederland heb ik, samen met vrienden, het Grafisch Atelier Utrecht opgericht, een open werkplaats voor kunstenaars. Door er trainingen en instructie te geven werd mijn interesse in het onderwijs gewekt en ging ik een aantal jaar later werken aan de Rijksacademie in Amsterdam. Daarna volgde St.Joost school of Art & Design in Breda-Den Bosch, waar ik tot 2020 als docent werkte. Mijn atelier bevindt zich nu in Maarn.
Onderwerpen die regelmatig in mijn werk terugkeren zijn communicatie, constructie, de verbondenheid met de natuur, de gebondenheid aan de aarde en de dualiteit die daar uit voortkomt zoals dag en nacht, licht en zwaar, vliegen en vallen, binnen en buiten, beweging en stilstand. Grote belangstelling heb ik voor bomen en bossen. Wortelen in de aarde, stevig staan, of juist laten meevoeren door de wind? Ook komen in mijn werk de grootsheid en de mysteries van de natuur voor: luchten, onweer, de binnenkant van de aarde. Aanleiding voor een kunstwerk kan een droom zijn, een gesprek met vrienden, actueel nieuws of een foto uit een krant.
Hoewel het materiaal, zoals de zinken plaat, een stug en weerbarstig karakter heeft, geeft het mij juist mogelijkheden om er verfijnd en gevoelig beeld mee te creëren. Tijdens het drukproces, waarbij ik graag ‘schilder op de plaat’, hoop ik door deze werkwijze iedere afdruk een uniek karakter te geven.
De droge naald en de ets zijn grafische media waarin ik mij graag uitdruk. Niet zozeer vanwege het reproduceerbare karakter, maar om de specifieke eigenschappen, die voor mij heel uitdagend zijn.
Naast tekenen en grafiek, heb ik een aantal projecten gedaan op het gebied van de keramiek. Ook maak ik aquarellen, collages en monoprints. Mijn werken zijn te vinden in diverse binnen- en buitenlandse privé collecties, Provincie- en Gemeente Utrecht en het Centraal Museum Utrecht.
Naast tentoonstellingen in Nederland was mijn werk o.a. te zien in Polen, Denemarken, Duitsland, Noorwegen, de Verenigde Staten, India, Japan, Canada, Portugal, China en Roemenië.
1953 | Geboren in Den Haag |
1966 – 1972 | Zernike College Groningen |
1972 – 1973 | Wageningen Universiteit |
1973 – 1974 | Vrije Hogeschool Driebergen |
1974 – 1979 | Akademie voor Beeldende Kunsten Artibus (HKU) Utrecht |
1979 – 1981 | Akademia Sztuk Pieknych, Warszawa Mede initiatiefnemer van Stichting Grafisch Atelier Utrecht. |
1981 – 1984 | Medewerker Grafisch Atelier Utrecht |
1984 – 1986 | Werkzaam aan de afdeling Grafiek van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam. |
1985 – 2020 | Docent aan St.Joost School of Art & Design, Breda – Den Bosch / Avans Hogeschool |
2006 | Residency in de studio van Malaspina Printmakers in Vancouver Canada. |
2012 | Winnaar van het kfHein kunststipendium van de kfHein,stichting Utrecht |
2017 | Winnaar Kunstliefde-prijs |
2024 | Druk & Proef2, Amstelkerk Amsterdam, tot 1 Maart 2024 |
2023 | We are all streams of the same water – Raafat Ballan, Ephrem Solomon, Oussama Diab, guest artist : Hans Laban, Galerie Sanaa, Utrecht |
2022 | |
Meeting up, International Print Mail Art Project 2022, Amstelkerk, Amsterdam | |
2021 | See things in Perpective, International Print Mail Art Project 2021, Thoets, Amsterdam |
2020 | Het gerucht, Kunstliefde, Utrecht |
2018 | Sonar, Kunstliefde, Utrecht |
2017 | Guanlan Print Biennial, China |
2016 | Van Abbehuis, Eindhoven |
2015 | Diplomatic Art, Timisoara / Romania |
2014 | In/Druk, Kunstliefde, Utrecht |
2013 | Centraal Museum, Utrecht |
2012 | Galerie de Pieter, Leiden |
2011 | EM-Galerie, Drachten |
2010 | Gert de Rijk en vrienden, Kunstliefde, Utrecht |
2009 | Oranda-e, Kunstcentrum, Haagweg 4, Leide |
2008 | ‘De Bomen’ solotentoonstelling Staatsbosbeheer, regio west, Amsterdam |
2007 | Trilateral Print Exchange Exhibition ‘Re-Identification’: Het Stadhuis / CBKU / BEYOND- Het Gebouw, Utrecht |
2006 | Trilateral Print Exchange Exhibition ‘Re-Identification’: Nagasaki Peace Museum, Kochi, Inomachi Paper Museum, Kochi, Japan |
2005 | Grafisch Atelier, ‘s Hertogenbosch |
2004 | EM-galerie, Kollum |
2003 | Keramisch Atelier / galerie, Utrecht |
2002 | Beelden in de herfst, Delfgauw |
2001 | De Verrassing, Utrecht |
2000 | Grafiek Nu, Singermuseum, Laren |
1999 | Grafisch Atelier Utrecht |
1998 | ‘Copy Culture’, Arti et Amicitiae, Amsterdam |
1997 | Galerie van Nuland, Breda |
1996 | Inkt, Den Haag |
1995 | Erasmushuis, Jakarta, Indonesië |
1994 | Grafiek Nu, Nieuwe Kerk, Amsterdam |
1993 | Centraal Museum, Utrecht |